Od kultury nauczania do kultury uczenia się

12 kwietnia w Hugonówce oraz szkole No Bell w Konstancinie odbyły się: konferencja, debata i warsztaty dla nauczycieli z cyklu „Od kultury nauczania do kultury uczenia się”, którym patronuje społeczna, oddolna inicjatywa Budząca Się Szkoła. Tym razem, zgodnie z podtytułem spotkania: „Uczniowie twórcami materiałów dydaktycznych”, centrum refleksji edukacyjnej stali się uczniowie, a dokładniej ich rola w procesie kształcenia. Dlaczego jest to tak ważne zagadnienie opowiedział miedzy innymi honorowy gość konferencji, Margret Rasfeld – była dyrektorka Ewangelickiej Szkoły Zintegrowanej Berlin-Centrum, innowatorka, uznana liderka w dziedzinie rozwoju edukacji i systemu kształcenia.

W spotkaniu wzięło udział blisko 300 uczestników (!) – nauczycieli szkół państwowych i prywatnych z różnych rejonów Polski. Podczas debaty i licznych warsztatów mieli oni okazję podzielić się swoimi doświadczeniami i zainspirować nowymi, skutecznymi metodami nauczania.

Globalne zmiany na rynku pracy wymagają od młodych ludzi, kończących edukację, inicjatywy własnej, odpowiedzialności i gotowości do szeregu zmian. „Zadaniem współczesnych szkół staje się przygotowanie swoich podopiecznych do nabycia wielu kompetencji, w tym: elastyczności w uczeniu się, umiejętności radzenia sobie z niepewnością, odwagi do działania, szukania inspiracji, rozwijania ciekawości, ale też umiejętności pracowania w grupie i empatii” – powiedziała Margret Rasfeld.  Koncepcja „od nauczania do uczenia się” pozwala uczniom stać się twórcami materiałów dydaktycznych, aby sami decydowali, w jaki sposób najlepiej im przyswajać wiedzę.

Od czego zacząć, aby zachęcić uczniów do takiej aktywności? Jak twierdzi „reformatorka” współczesnego szkolnictwa M.Rasfeld „Zaufanie, autonomia, kreatywność, partycypacja to klucz do rozwoju potencjału uczniów. Dla procesu uczenia bardzo ważne są relacje między uczniem a nauczycielem. Emocje w relacji nauczyciel – uczeń przyczyniają się znacząco do budowania i utrzymania motywacji, a tym samym decydują o sukcesie w nauce”.  Skuteczny proces nauczania oparty jest na następujących filarach tej idei: po pierwsze, to uczniowie mają tworzyć materiały dydaktyczne, po drugie, nauczyciel ma wyjść z roli narzucającego jedyny, słuszny sposób uczenia, aby stać się towarzyszem i wsparciem w nauce, i po trzecie – wagę z kart pracy należy przenieść na umiejętności uczniów w pozaszkolnym życiu.

Debaty i warsztaty pozwoliły nauczycielom wymienić się doświadczeniami i pomysłami zachęcającymi uczniów do przejęcia roli twórców materiałów edukacyjnych. To była cenna lekcja dla pedagogów, i co ważne, chętnych nie brakowało, a wręcz przeciwnie!

Nasi gimnazjaliści zaangażowali się w organizację konferencji w Hugonówce i, jako gospodarze No Bell, dbali, aby uczestnicy zwiedzili szkołę i dowiedzieli się o niej jak najwięcej.

Margret Rasfeld była dyrektorka Ewangelickiej Szkoły Zintegrowanej Berlin-Centrum. Innowatorka systemu kształcenia. W „Dialogu o przyszłości” pod patronatem kanclerz Niemiec, Angeli Merkel, była jednym z głównych ekspertów w programie „Jak będziemy się uczyć?”. Inspiruje i wspiera szkoły w procesie wprowadzania nowej kultury nauczania, wspomagającej rozwój dziecięcych talentów. Laureatka wielu nagród z dziedziny edukacji.

Recommended Posts